تعریف مدیریت پروژه؛ ضرورت و مزایای آن
پروژه چیست؟
پروژه یک تلاش موقتی است که برای ایجاد یک محصول، خدمات یا نتیجه منحصر به فرد انجام می شود.
یک پروژه از این جهت موقتی است که دارای زمان شروع و پایان مشخص است و بنابراین دامنه و منابع مشخصی دارد.
یک پروژه عملی معمول و رایج نیست بلکه پروژه به معنای مجموعه خاصی از عملیات است. این عملیات برای تحقق یک هدف واحد برنامه ریزی و اجرا می شوند.
ما در این مقاله پس از تعریف پروژه، به مفهوم مدیریت پروژه، وظایف مدیر پروژه و مزایای آن می پردازیم.
اعضای تیم در یک پروژه شامل افرادی است که به طور معمول با هم همکاری نمی کرده اند، و حتی ممکن است از سازمان های مختلف و از مناطق جغرافیایی مختلف باشند.
توسعه نرم افزار برای بهبود یک روند کاری بهتر، ساخت یک ساختمان یا پل، تلاش امدادی پس از یک فاجعه طبیعی، گسترش فروش به یک بازار جغرافیایی جدید، همگی مثال هایی از پروژه هستند.
همه پروژه ها باید به طور ماهرانه مدیریت شوند. تا بتوانند نتایج به موقع و موثر ایجاد کنند.
مدیریت پروژه به معنای استفاده از مجموعه مهارت، دانش، تجربه، ابزارها و تکنیک ها برای به انجام رساندن پروژه است.
این کار تا قبل از اواسط قرن بیستم به صورت غیررسمی انجام می گرفته است.
اما از اواسط قرن بیستم به شکل یک شغل و حرفه مجزا ظهور می کند.
فرایندهای مدیریت پروژه را می توان به این شکل دسته بندی کرد:
- آغازگر
- برنامه ریزی
- در حال اجرا
- نظارت و کنترل
- بستن
دانش مدیریت پروژه شامل ده حوزه است:
- ادغام
- محدوده
- زمان
- هزینه
- کیفیت
- تدارکات
- منابع انسانی
- ارتباطات
- مدیریت ریسک
- مدیریت سهامداران
مسلماً در تمام انواع مدیریت ها به این موارد توجه دارند. اما مدیریت پروژه تمرکز بی نظیری را ایجاد می کند که با توجه به اهداف ، منابع و برنامه هر پروژه شکل گرفته است.
مدیریت پروژه چیست؟
مدیریت پروژه به عنوان مجموعه ای از فنون اثبات شده برای پیشنهاد، برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی پروژه ها، همراه با هنر مدیریت افراد تعریف می شود.
این کاربرد دانش، مهارت، ابزار و تکنیک ها برای طیف وسیعی از فعالیت ها برای تأمین نیازهای مشخص یک پروژه خاص است.
در حالی که بسیاری از تکنیک ها و ابزارهای مدیریت پروژه وجود دارد، تفاوت های قابل توجهی در استفاده از این روش ها در پروژه های مختلف وجود دارد.
به عنوان مثال، یک پروژه ساختمانی بزرگ و پیچیده و چند ساله با اجرای 12 ماهه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 یا یک پروژه سه ماهه بهبود فرآیند و ارتقا machinery ماشین آلات بسیار متفاوت است.
در حالی که اصول اساسی در همه شرایط اعمال می شود، روش مدیریت پروژه باید متناسب با نسبت سود به هزینه برای هر موقعیت باشد.
چرخه عمر یک پروژه پنج مرحله دارد:
مرحله 1: تجسم ، فروش و شروع پروژه
مرحله 2: برنامه ریزی پروژه
مرحله 3: طراحی فرآیندها و خروجی ها (قابل تحویل)
روند طراحی شامل تعریف:
اندازه گیری ها
روش نظارت
پروتکل های گزارش وضعیت
معیارهای ارزیابی
طراحی فرایندها و خروجی های نهایی
برنامه های اجرایی
مرحله 4: اجرا و پیگیری پروژه
مرحله 5: ارزیابی و بسته شدن پروژه
تیم پیاده سازی پروژه را پس از اتمام وظایف برنامه ریزی شده به طور رسمی می بندد.
مدیر پروژه چه کاری انجام می دهد؟
مدیران پروژه مردان و زنانی هستند که در خط مقدم پروژه ها هستند.
مهم نیست که مدیران پروژه در کجا کار می کنند – ساخت و ساز، آژانس های مشاوره ای، تیم های بازاریابی، تولید، تیم های منابع انسانی، توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه ریزان رویدادها یا انواع پروژه هایی که مدیریت می کنند _ آن ها از رفاه افراد درگیر در پروژه هایشان حمایت می کنند و به دنبال اتخاذ یا تسهیل تصمیمات استراتژیک هستند که اهداف پروژه های آن ها را حفظ می کند.
شرح وظایف مدیران پروژه در عمل سنگین است. و نیاز به توازن خوبی در مدیریت جزئیات اداری یک پروژه و افراد آن دارد.
مدیران پروژه ربات نیستند.
آن ها صرفا برای این در تیم شما حضور ندارند تا فقط یادداشت برداری کنند و مطمئن شوند که شما از وقت خود به درستی برای اهداف پروژه استفاده می کنید.
دلیل اصلی شکست پروژه ها، بی توجهی به آن دسته از ذینفعانی است که بیشترین تأثیر را بر اجرا و پایداری دارند.
مدیریت موثر نیاز به مشارکت فعالانه و مداوم ذینفعان – از جمله شناسایی ، ارتباطات و برنامه ریزی ریسک و همکاری فعال – در طول چرخه عمر پروژه دارد.
این مهم ترین کار مدیران پروژه است و در کنار مهارت های آکادمیک به مهارت های تجربی وسیعی نیز نیاز دارد.
نقش ها و مسئولیت های مدیر پروژه:
نقش مدیر پروژه شامل بسیاری از وظایف و مسئولیت ها از جمله:
- رویکردهای سنتی
- روش های چابک
- تغییر روش های مدیریت
- روش های مبتنی بر فرآیند
- برنامه ریزی و تعریف دامنه
- تنظیم و مدیریت انتظارات
- ایجاد برنامه های پروژه
- مدیریت وظایف
- برنامه ریزی منابع
- برآورد زمان / هزینه
- تجزیه و تحلیل و مدیریت خطرات و مسائل
- نظارت و گزارش وضعیت پروژه
- رهبری تیم
- تأثیرگذاری استراتژیک
- تسهیل ارتباطات و همکاری
- برنامه ریزی و تسهیل جلسات
برای اینکه مدیران پروژه بتوانند به اهداف و وظائفی که برایشان تعریف شده دست بیابند، مدیران پروژه باید اعتماد و احترام تیم های خود را جلب کند و از مدیریت ارشد حمایت کنند.
مزایای مدیریت پروژه چیست؟
بخش عمده ای از کارهای مدیر پروژه در “پشت صحنه” است، بنابراین چگونه می توانیم مزایای آن را به طور کامل نشان دهیم؟
مورد اول، با مدیر پروژه شروع می شود.
هر مدیر پروژه باید نقش و ارزش خود را بداند و پیگیری کند تا یک مدیر پروژه خوب برای تیم های خود باشد.
مورد دوم، به سازمان برمی گردد.
مدیر پروژه در سازمانی که برای این نقش ارزشی قائل نیست و منافع آن را نمی بیند، رشد نخواهد کرد.
و سرانجام، مزیت داشتن مدیر پروژه در تیم توسط افرادی که با آن ها کار می کنند، محقق می شود.
شما همیشه به احتیاج ندارید ، اما به شخصی نیاز دارید که کارهای مدیریت پروژه را انجام دهد.
مزایای بهره بردن از یک مدیر پروژه شامل موارد زیر است:
- خلق تیم های موثر
- خلق شادی و رضایت در تیم ها و مشتریان
- سازماندهی و استفاده از ابزارهای صحیح برای کمک به تیم
- رشد و توسعه تیم
- انعطاف پذیری
- کیفیت
- کمیت
موسسه ثمین در زمینه مشاوره مدیریت پروژه، می تواند انواع خدمات را به طور کامل و تخصصی در پروژه های شما ارائه کند.
در این موسسه کارشناسان متخصص و خبره آماده هستند تا با به کارگیری تجارب و دانش خود، در امور مدیریت پروژه های شما همراه شما باشند. جهت دریافت هرگونه مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره های درج شده در وب سایت در ارتباط باشید.
https://www.pmi.org/about/learn-about-pmi/what-is-project-management
یک دیدگاه بنویسید